Pro společnost EU LEGAL ADVISORY, menší poradenskou společnost, jsme v první polovině roku 2025 zpracovávali digitální audit. Na tvorbu digitálního auditu lze získat 50% dotaci na způsobilé výdaje ve výši až 500 000 Kč z dotační výzvy Poradenství – výzva II.
Vzhledem k tomu, že příjem žádostí do této výzvy byl zahájen teprve 2. 4. 2025, neexistuje zatím velké množství veřejně dostupných informací o tom, jak takový digitální audit zpracovat. Rozhodli jsme se proto, že v tomto článku sdílíme naše zkušenosti a poznatky, které jsme zpracováním tohoto auditu získali.
Nesrovnalosti v metodice
Pokud jste již dříve zkoušeli digitální audit zpracovat podle metodiky přiložené ve výzvě, pravděpodobně jste narazili ještě na její starší verzi, která obsahovala několik nesrovnalostí. Zejména se jednalo o to, že počty otázek v jednotlivých dimenzích druhého modulu neodpovídaly počtům otázek v přiloženém nástroji (soubor MS Excel), který slouží k jejich vyhodnocování.
Dále se pak jednalo o nejednoznačnost v tom, jak hodnotit otázky, které nebyly relevantní pro daný typ společnosti a také jedna otázka byla nesprávně formulovaná. Na základě našich dotazů byla metodika aktualizována a i nástroj pro vyhodnocování odpovědí byl již opraven a dokonce aktualizován.
Jak postupovat při tvorbě digitálního auditu?
Proces tvorby se skládá z vyplnění informací v rámci dvou modulů: M1 – Zákaznická data a M2 – Digitální vyspělost. Vyplnění prvního modulu je otázka několika minut, jelikož se jedná pouze o základní data o auditovaném subjektu.
Stěžejní částí je druhý modul, který obsahuje celkem 98 otázek rozdělených do různých dimenzí hodnoticích různé oblasti digitální vyspělosti. Každá z dimenzí má vlastní stupnici hodnocení a odpovědi na tyto otázky jsou zaznamenávány dle této stupnice do nástroje pro hodnocení, který automaticky vypočítává body vyjadřující úroveň vyspělosti v dané oblasti.
Celkové hodnocení skládající se ze součtu bodů získaných v rámci každé dimenze je také vypočítáno automatizovaně. Metodika uvádí, jaký je pravděpodobně stav organizace dle celkového počtu získaných bodů i v rámci každé dimenze a uvádí obecná doporučení, na co je vhodné se zaměřit.
Úkolem auditora je však formulovat konkrétní opatření vedoucí ke zvýšení míry digitální vyspělosti podniku na základě konkrétních odpovědí a poznatků získaných v průběhu auditu. Tato doporučení by měla být zpracována v rozsahu menší zadávací dokumentace k výběrovému řízení.
Digitální audit by se měl zpracovat tímto způsobem ve třech časových bodech. Poprvé těsně před podáním žádosti o dotaci a poté ještě dvakrát vždy po roce s cílem zhodnotit, zda opatření přinášejí zvýšení míry digitalizace a zda se nevyskytla potřeba opatření nových.
Pomoc se zpracováním digitálního auditu
Podívejte se na náš vzorový digitální audit.
Chtěli byste posoudit stav vašeho podniku a navrhnout konkrétní opatření pro zlepšení efektivity?
Neváhejte nás kontaktovat pro nezávaznou konzultaci/ zpracování digitálníh auditu.